Six months after the full-scale invasion of Ukraine, the Russian army withdraws from some occupied regions and settlements, leaving a trail of shockingly similar traces of war crimes. In the reports from several human rights organisations and independent groups of journalists, there is increasing evidence that Russian and Belarusian troops in the occupied territories have also been pursuing the systematic destruction of the civilian population’s national identity. Based on accounts from civilian victims, the filmmaker addresses this system of oppression. The individual statements are voiced by two Ukrainian actors, while the streets of his Berlin neighbourhood serve as the film’s backdrop. To determine the responsibility he himself might bear for this war, the filmmaker reflects on his childhood and school education in post-Soviet Belarus.
Born in Minsk, Belarus in 1987, he grew up in and around Berlin from the age of ten. From 2009 to 2012, he studied philosophy and economics at the University of Bayreuth. In 2015, he took up a film directing degree with a focus on documentary at the Film University Babelsberg Konrad Wolf. His short documentary Handbook, about the protests in Belarus in August 2020, won numerous awards, including Best Short Film at the IDFA in 2021 and at the Kurzfilm Festival Hamburg in 2022.