David France’s film is the first documentary about those who have come together to save lives – both their own and those of others. This film is a raw, emotionally arresting account of the enormous risks and setbacks but also the victories won against an ultra-conservative society and government. Following rescue operations undertaken by several courageous activists, the film is meticulous in unveiling reality in today’s Chechnya as it unfolds, and excels at making palpable the fear and the hope in the fight for survival.
The cinematographer of the winning film (second from right) accepts the Panorama Audience Award in the category Documentary Film.
The jury of the Amnesty International Film Award and the winning director (second from right).
The filmmaker, non-fiction author and investigative journalist was born in Michigan, USA in 1959. His directing debut, How to Survive a Plague, a documentary about the beginning of the HIV epidemic and the activist work undertaken by Act Up, was released in 2012 to great critical acclaim. Alongside numerous other awards, in 2013 the film was nominated for an Oscar. In 2016, he published the eponymous book which also won awards including the Baillie Gifford Prize for Non-Fiction. His journalistic work has inspired other films, such as Frank Pierson’s TV movie Soldier’s Girl.