GEGENSCHUSS tells the story of this unusual collective of auteurs – from its beginnings in Munich during the 1960s, to the international successes at Cannes and the disintegration of the group in 1977. This film is a portrait of an artistic community – and a generation. For the struggle of a small group of independent young filmmakers for self-determination in the face of the hegemony of an older generation of financially solvent producers, was in fact a conflict between the first post-war generation in Germany and their fathers, who had learned their craft working for the film industry during the Third Reich. Filmmakers Laurens Straub, who died in 2007, and Dominik Wessely interweave interviews, film excerpts and hitherto partially unpublished archive footage to tell the story of the rise and fall of this organisation in a film that has all the ingredients of a big screen drama: friendship, success, jealousy, destruction and death.