Shot over a period of twelve years, this film is an unsparing examination by the filmmaker of both his fraught relationship with his father and the latter’s influence on his own identity as a man. In order to get closer to his father, Omar Shargawi has often cast him as an actor in his feature films. Raised in a family in which violence and aggression are seen as means of solving problems, Shargawi directs action films and thrillers. While working with his father, the film scripts dictate the dialogue that is repressed at home. Western Arabs closely intertwines documentary material and scenes from these feature films.
Born in Denmark in 1974 to a Danish mother and a Palestinian father, he initially worked as a stills photographer and taught himself filmmaking. His debut feature, Gå med fred Jamil – Ma salama Jamil (Go with Peace Jamil), won awards at festivals including Rotterdam, Göteborg and Transylvania. His documentary Fra Haifa til Nørrebro (My Father from Haifa) won two awards at the Dubai International Film Festival. In 2012, he received the Nordisk Film Award.