Born in Freiburg, Germany in 1937, he began working as a film and television actor in 1959 while still studying painting at the Academy of Fine Arts in Munich. He made his directorial debut in 1962 with the documentary Am Siel, followed by the award-winning film Aufsätze in 1963. However, after his film Von Griechenland was condemned as ‘leftist’ in 1965, his work no longer received support from German broadcasters. In 1966 he emigrated to Sweden where, via his work on programmes for children and young people for Sveriges Radio, he regained a foothold in television. Since the 1980s he has also been receiving commissions from Germany once more.