Born in Hunan, Zhou Tao holds a BA in oil painting and an MA in mixed-media studies from the Guangzhou Academy of Fine Arts. He scavenges for visual and narrative materials in the places and communities he encounters, to then implement this material in his film works. He has participated in La Biennale di Venezia, Sharjah Biennial, Shanghai Biennale, Auckland Triennial, Taipei Biennial and many more. He has received various awards, including from the Locarno International Film Festival, Documenta Madrid, International Short Film Festival Oberhausen and the Han Nefkens Foundation.