Two chimney sweeps living in monogamous, heterosexual marriages both end up in situations that challenge their views on sexuality and gender roles. One has a sexual encounter with another man, without himself experiencing it either as an expression of homosexual longings or infidelity. The other suddenly experiences nocturnal dreams in which he is seen as a woman. This confuses and disturbs him. He begins to wonder to what extent the gaze of others shapes his personality and whether there are aspects of himself that he has suppressed, thereby limiting himself.
In Dag Johan Haugerud’s Sex, the chimney is swept before we get down to business. Whether hetero or homo, witty wordplay challenges normative images of men and society in modern urban Norway.
The writer and director was born in Norway in 1964. His film I Belong won four Amanda Norwegian Film Awards, for Best Film, Best Director, Best Actress in a Leading Role and Best Screenplay. Beware of Children premiered in Venice and won the Dragon Award for Best Film and Best Actor at the Gothenburg Film Festival as well as nine Amanda Awards. Sex screened in the 2024 Berlinale Panorama. The first in a trilogy, it was followed by the second part, Love, which premiered in competition at Venice. With the third part, Drømmer, he is now marking a return to the Berlinale.