A data entry worker goes to a café after work, where he is chatted up by a young woman, whom he later visits in her downtown loft. She lives in bohemian SoHo, where the dapper uptowner soon experiences the worst night of his life. Not only does one misadventure follow the next, he also has a series of confusing or unpleasant encounters with aggressive or agitated denizens of the night, and ends up being chased through the streets by an angry mob… One might be forgiven for thinking that Franz Kafka and Edvard Munch’s “The Scream” were kibitzing on Martin Scorsese’s black comedy. With the surreal logic of a nightmare, one bizarre encounter follows another during this nighttime odyssey through Manhattan’s downtown subculture. After Hours was the first, but not the last time Scorsese worked with cinematographer Michael Ballhaus; the film garnered best director in Cannes. Nevertheless, this audacious “screwball noir” is difficult to situate within Scorsese’s oeuvre.
The restoration was based on the original camera negative and a 35 mm print held privately by Martin Scorsese, and editor Thelma Schoonmaker joined the director in overseeing the colour correction.