The young film student Maria do Mar is working on a documentary about the old manor houses along the Douro River. It is the final project in her thesis on “Reality in Cinema”. Maria has an unlimited confidence in what is visible. Her candour and her naivety allow her to see the bright side of life – such as the beauty of the landscape and the authenticity of the place, or what’s left of it. But when Maria enters the final manor house on her list, she soon realises that something is going on in this house that is not as innocent as it first seemed. The manor is truly a house of horrors.
Born in Covilhã, Portugal in 1950, she studied German philology in Lisbon. As a filmmaker, she can look back on a career spanning over 30 years with films including Relação Fiel e Verdadeira, which screened at Venice, and Rosa Negra, which was presented at Locarno. She was married to the director João César Monteiro and worked closely with him as an actor, screenwriter and assistant director. In 2005, she won the Lifetime Achievement Award at the Rome International Film Festival.