“Averroès” and “Rosa Parks” are two psychiatric units at the Esquirol Hospital in Paris. They belong to the same network as the “Adamant”, the floating day clinic on the river Seine at the heart of Nicolas Philibert’s film Sur lAdamant, winner of the Golden Bear at the 2023 Berlinale. In Averroès & Rosa Parks, Philibert continues his exploration of this topic. From individual interviews to meetings between patients and carers, the filmmaker focuses on showing a form of psychiatry that continually strives to make room for and rehabilitate the patients’ words. Little by little, each one eases open the door to their world. But within an increasingly worn-out health system, how can the forsaken be given a place in society among the rest?
Born in Nancy, France in 1951, he studied philosophy and began his film career in the 1970s as an assistant director to René Allio, Alain Tanner and Claude Goretta. After making several short films, he turned to documentary in 1990 and directed films including the orangutan portrait Nénette which screened in the Berlinale Forum in 2010. La Maison de la radio featured in the 2013 Panorama. His documentary On the Adamant, about a psychiatric day clinic on the river Seine, won the Golden Bear in the 2023 Berlinale Competition. In the past 20 years, his films have been presented in over 100 retrospectives and tribute events around the world.