If ever there was an Italian artist who was underrated as an actor and, above all, director (who is still waiting to be discovered), it is Massimo Troisi (1953–1994). Dying young at only forty-one after playing the lead in Il postino, he was a brilliant stage actor before becoming an astonishing film director. His understanding of comedy, his fragile and melancholic character, and his keen observations of the intimate and political relationships between men and women have been a source of inspiration for an entire generation.
Mario Martone’s documentary explores the personality of Troisi in frank conversations with his contemporaries about his films. Martone listens to the accounts of friends and colleagues, finds unexpected points of contact with the French New Wave and, for the first time, analyses extraordinary unpublished documents that reveal Troisi’s secret laboratory – the place where his ideas, jokes and truly poetic writing came to life.
Born in Naples, Italy. His debut film Morte di un matematico napoletano won the Grand Jury Prize at the 1992 Venice International Film Festival. Many of his subsequent films have also premiered at Venice or Cannes. As a director, he not only makes feature and short films but also documentaries and works in the theatre and opera. For his project La Bohème, which he made during the pandemic, he filmed opera and vocal performances in venues which were closed to the public at that time. The piece won the Grand Prix at the 59th Golden Prague International Television Festival in 2022.