The work, set in the glorious spring weather of the Arctic, takes users on a surreal tour of the island accompanied by the President’s arch Kalaallisut/English/Inuktitut voice-over narration, cutting between her inaugural speech recreated in various locations (on the land, inside Tartupalummiut houses, and so on), and overlapped with 3D animations illustrating how a deserted and faraway, yet politically coveted piece of land can blossom into a cross-border, humanistic and convening “nation of lovers.”
Laakkuluk Williamson Bathory is a multi-award-winning Inuk artist, using uaajeerneq (Greenlandic mask dancing), poetry, theatre, film and performance art to tackle topics ranging from colonisation, sexuality, intergenerational strength, fear, boundaries and love. She often collaborates with friend and colleague Jamie Griffiths. Their recent collaborative works include Timiga nunalu, sikulu (My body, the land and the ice, 2016) for the touring exhibition #CallResponse and Silaup Putunga (2018), a film installation acquired by the Art Gallery of Ontario. Laakkuluk lives with her family in Iqaluit, Nunavut.