In 1960 Tokyo, drifter Kiyoshi saves hitchhiker Makoto from being raped. The grateful victim falls in love with him, only to allow him to brutally abuse her. He forces her to keep picking up men, whom he then robs or blackmails. After an abortion that triggers their arrest and separation, the amour fou escalates to a tragic end … With its avant-garde stylistic devices – handheld camera, documentary footage, garish colour palette, split screen – Cruel Story of Youth is considered the Asian counterpart to Jean-Luc Godard’s Breathless. But in fact, it is a far more dynamic and violent film. Made against the background of the failed student protests against the U.S.-Japan Security Treaty, in a sweeping sense, it tackles the issue of the younger generation’s failures. In 1960, Ōshima commented that he wanted to show the tragedy of young people who could have had a lovely youth, but were so driven into a corner that all that remained was a piteous, abject failure, and thus express his own outrage at what contemporary youth had to grapple with.