In occupied Poland in 1939, Sudeten German industrialist Oskar Schindler, a Nazi party member, buys an enamelware factory. He hires manager Itzhak Stern who helps secure financing from Jewish businessmen interned in the Cracow ghetto, where he also recruits workers. Everybody benefits from the arrangement until 1943, when the Nazi SS liquidates the ghetto, violently herding its inhabitants off to concentration camps. By bribing his drinking buddy, SS officer Amon Göth, Schindler manages to keep his factory open. And when his workforce is threatened with deportation to Auschwitz in 1944, Schindler argues that they are essential to the war effort, ensuring their survival … Schindler’s List was Steven Spielberg’s first cinematic foray into his Jewish roots. In addition to accolades for both its artistic merits and its humanity, it triggered debates on how, or even whether the Holocaust could really be depicted. Filmed in Poland with an eye to great authenticity, the film, which won seven Oscars, might be considered a “pilot project”; a year later, in 1994, Spielberg founded the Shoah Foundation to gather testimony on film from Holocaust survivors.