Wanjiru Kinyanjui made A Lover & Killer of Colour (1988) during her studies at the DFFB. This short film miniature revolves around the experience of sexist and racist harassment – and the anger which emerges in response. What can be done with all the aggression that finds no release during such humiliating moments? The film watches as rage is translated into artistic work. The night scenes alternate with footage from the young woman’s studio; she is a painter, and she writes. While she is typing, the voiceover says: “If you do not stop / insulting me / you leeches / I will kill you / in this poem.” Wanjiru Kinyanjui’s directness rejects the sort of sublimation that may have kept the anger contained – even as the wish for reconciliation remains: “Through words, my trust is repaired / on white paper”.
Born in 1958 in Nairobi, Kenya, Wanjiru Kinyanjui studied German and English literature before studying directing. She is an author, screenwriter and director and teaches film production at Kenyatta University.