This 1974 Oscar-nominated literary adaptation was digitally restored in 2022 on behalf of the DEFA Foundation. The digitised version is being unveiled for the first time at the Berlinale. This fully accessible screening of the German subtitled version is accompanied by audio description and is taking place as part of the award ceremony for the Heiner Carow Prize.
The director (1932–2006) was one of the most internationally renowned DEFA filmmakers in East Germany. Resistance to fascism is a leitmotif of his work. After making several films, in 1966 he was subject to a long-term filmmaking ban. Jakob der Lügner, the first film he made following the ban, was the only DEFA feature film ever to be nominated for an Oscar. It also won a Silver Bear at the Berlinale. He was awarded the Berlinale Camera in 1990 and, a year later, was honoured for his lifetime achievement at the German Film Awards.