Born in 1939, he began his film career in 1963 as a co-founder of Granada Television’s World in Action Series and is credited with having introduced the methods of direct cinema to British television. Dick Fontaine has more than 40 films to his name, many of them documentary portraits of musicians. From 1995 to 2012, he headed the Documentary Department at the National Film & Television School in Beaconsfield, England.