Tamadon has long shown a keen interest in understanding “the other side” – a side diametrically opposed to his own humanist values. He is motivated by the hope – which even he sometimes perceives as naïve – that by establishing a relationship he will be able to break down the ideological wall which surrounds his interlocutors. Since his passport was confiscated following his film Iranian (Forum, 2014), this means that he can only question the regime in his homeland from afar. This enforced distance provides the starting point for an unusual role play in which his interrogator raises questions about the filmmaker’s own motivations and goals. The project’s very limitations soon become one of the main topics at the heart of this fascinating and unsettling film.
Born in Tehran, Iran, in 1972, he first studied architecture in Paris before turning to filmmaking. He directed his first documentary, Behesht zahra, in 2004. In 2010, he made Bassidji in which he documented his attempts to enter into a dialogue with the Basij militia whose members have dedicated their lives to defending the Iranian regime. The same principle was applied in his film Iranien which screened in the Berlinale Forum in 2014.