The actor, filmmaker and writer has won awards including two Oscars, a Golden Globe and a César for his body of work as well as a Silver Bear for Dead Man Walking in 1996. Following the earthquake in Haiti in 2010, he founded the J/P HRO emergency relief organisation which is now known as CORE. His humanitarian work has won him many honours including the 2012 Peace Summit Award and, most recently in 2022, the Ukrainian Order of Merit.