In 1973 the Kino Arsenal – then in its Welserstraße location in Berlin-Schöneberg – showed a programme of videos by the Japanese artist Takahiko Iimura. At the time, it was not yet possible to project the video images on the screen at the Arsenal, so employees brought in their own televisions from home, which were then synchronised to facilitate a collective experience of the then novel medium. Showing all the videos from the programme that are still available today, the installation commemorates both this evening as well as the pioneer of experimental film himself, who died in July 2022.
Takahiko Iimura (1937–2022) was a Japanese artist and filmmaker. Based in Tokyo and New York for most of his life, Iimura’s artistic practice spanned across experimental film, video art, expanded cinema, installation, and media art. Collaborating with many of the 1960s Japanese avant-garde, Iimura was instrumental in bringing together art and film in a burgeoning postwar experimental film scene. His films are often conceptually driven in a way that asks audiences to reflect on the materiality of media and the elusivity of time. As a prolific writer and co-editor of film journal “Kikan Film,” he reported on his experiences exhibiting internationally and became a conduit between the Japanese and international art scenes.