An assortment of metal objects lies spread out on the kitchen table in front of Pietro. Closing his eyes, he gingerly stretches out his hand. Word of the boy’s psychokinetic abilities has travelled far beyond the borders of the small Italian village; they say he is able to bend more than just spoons. When a university professor starts paying Pietro regular visits, the experiments are a welcome distraction – for despite the idyllic beauty of the landscape, life here is hard: unsettled debts linger in the air, along with unhealed wounds in the family’s history. A portrait of a world in turmoil; of a place and time in which one boy’s gift seems a beacon of hope, carrying promises of a better life.
The Italian screenwriter, curator and filmmaker was born in 1980. In collaboration with Mariann Lewinsky, he co-directed the documentary film Ella Maillart – Double Journey which screened at Visions du Réel. He has co-curated exhibitions on the history of cinema for the Cineteca di Bologna including showcases of the work of Sergio Leone, Marcello Mastroianni and Pier Paolo Pasolini which went on to feature in various museums including internationally. Le proprietá dei metalli is his debut feature film.