A young mother runs across a mountain meadow with her children and they save a sheep from drowning. A girl cares for her elderly grandmother so tenderly that you want to cry while another practices being a teacher with just the right tone of voice, her dolls lined up before her as willing pupils. The fathers are mostly absent: as construction workers or tradesmen, they rarely share their daily lives with their families. In El Eco, a remote village in northern Mexico, life consists of the most elementary things. Being a child here is an intense experience from day one, involving nature, animals and people. But also love, intimacy, illness and death. And education – at least for the younger generation.
Tatiana Huezo has made a name for herself as a sensitive and poetic documentarian (e.g. Tempestad, Forum, 2016). Accompanying three families in her new work, the notion of meandering becomes an informing principle as she brilliantly weaves a host of faces and gestures into a kaleidoscope of unpretentiousness. Almost incidentally, she portrays the care-working matriarchy in a country notorious for its innumerable kidnappings of women and girls. A tender film that celebrates the grace of animals and the children of this earth alike.
The Mexican-Salvadoran filmmaker has a degree from the Centro de Capacitación Cinematográfica in Mexico City and a master’s in creative documentary from the Pompeu Fabra University in Barcelona. Her debut feature film El lugar más pequeño already garnered international attention. Tempestad premiered in the Berlinale Forum in 2016 and won the Ariel film award in Mexico in the categories of Best Documentary and Best Director while her feature film Noche de fuego received a Special Mention from the jury at Cannes. Both films were also entered for the Oscars and the Goya Awards.