One of the great documentary filmmakers working today, Nicolas Philibert’s approach has everything to do with getting close to his subject. Whether it is an individual such as the orangutan of Nénette (Forum, 2010), or a group of people as in La maison de la radio (Panorama, 2013), his observation over an extended period of time is motivated by a genuine and contagious interest in all that moves within a community. The question of trust is always central to a documentary filmmaker’s work and Philibert’s stance is perfect in that regard, especially for those who might have reason to mistrust their fellow humans. This gentle, enlightening film invites us to join the welcoming microcosm of the Adamant. In their company we may, as one patient suggests, decide in the morning to make sure that we will have a good day.
Born in Nancy, France in 1951, he studied philosophy and began his film career in the 1970s as an assistant director to René Allio, Alain Tanner and Claude Goretta. After making several short films, he turned to documentary in 1990 and directed films including the orangutan portrait Nénette which screened in the Berlinale Forum in 2010. La Maison de la radio featured in the 2013 Panorama. His documentary On the Adamant, about a psychiatric day clinic on the river Seine, won the Golden Bear in the 2023 Berlinale Competition. In the past 20 years, his films have been presented in over 100 retrospectives and tribute events around the world.