This is one of the the first scenes in Claire Simon’s impressive documentary Notre corps. With a gaze full of tenderness, the French director looks around a gynaecology clinic in Paris, collecting scenes of births and cancer diagnoses, consultations on endometriosis and hormone therapy for an older trans woman. The film that emerges along the way starts off observational before becoming ever more personal, a film about what it means to live in a female body and a wonderful example of the power of documentary cinema. Notre corps gathers together experiences with which one usually feels left alone; it makes the structures visible that deem troubles individual; it reveals the extent to which the things we don’t dare to talk about have a societal dimension and need to be discussed.
Born in London. She first worked as an editor, and then shot several short films and documentaries before making her first feature film, Sinon, oui, in 1997. In addition to working as a director and screenwriter, Claire Simon is a cinematographer and actress.