Jim Stark is 17 and at odds with his parents. When the family relocates to Los Angeles, he soon comes to the attention of the police. Seeking acceptance as the new kid in school, and attempting to impress Judy, the girl next door, he accepts a dare to play chicken. The game has fatal consequences for his challenger. With the dead boy’s clique intent on revenge, Jim, Judy, and another classmate take off … The film was released just one month after James Dean’s death, and immortalised the actor, who was 24 years old at the time. The fame as a young idol that his Rebel Without a Cause brought him persists to the present day. In addition, the film sketched a blueprint for teenage movies around the world, defining cinema as part of an international culture of youth. What made it so pioneering was the way it depicted the youthful journey of discovery among a group of peers, and in conscious confrontation with both parents and the authorities such as teachers and the police. Conceived as a commentary on generational conflict and the “teen problem” in the USA, the film invited young people around the world to identify with a rebellious outsider.