In the film the Pillar of Salt becomes a portal through which to face the contemporary Jordan River Valley, its heavily militarised border and complex infrastructures of tourism, and the stigmatised realms of desire encoded within this highly mediated political landscape. The script was formed through a series of collective writing exercises that often took place along the Jordan River and around the key sites of the film. Through this process the group found ways to speak of geology, politics, and sexuality, using a language that acknowledged the contradictory symbolism of these sites while allowing for gaps in meaning, in which empathy and organic intelligence could operate.
Parastoo Anoushahpour, Faraz Anoushahpour, and Ryan Ferko have worked in collaboration since 2013. Their shared practice explores the interplay of multiple subjectivities as a strategy to address the power inherent in narrative structures. Foregrounding the idea of place as a central focus, their work seeks both to decode their surroundings and to trouble the production of images through speculative narration and dialectical imagery. Shifting between both gallery and cinema contexts, recent projects have been presented internationally at the Viennale, Punto De Vista International Documentary Film Festival, New York Film Festival, Toronto International Film Festival, and others.