As in his last film Charlie’s Country, the tragic hero of Rolf de Heer’s new work clearly asks: “What is left of our humanity?” This time the hero is a woman, portrayed with an unforgettable mix of bravery and weariness by Mwajemi Hussein. The Dutch-Australian filmmaker’s searing moral fable subverts our expectations by playing with a variety of genres, but confirms his indisputable understanding of the burden endured by ethnic minorities in a white man’s world. Their tragedy is amplified by the apocalyptic situation in which humankind finds itself, and their isolation further underlined by the film’s striking and meticulously composed dystopian landscapes. Poised between poetry and despair, BlackWoman’s thought-provoking story gradually gives shape to the most moving of exploits: the will to resist.
The director completed an MFA in film directing and screenwriting at Columbia University in 2024. Her work primarily focuses on comedies and explores stories of individuals striving to fit into a bewildering, often incomprehensible world. Her short film Say Something, which screened at multiple international festivals, follows a teenage girl who fakes speaking in tongues to impress her crush at church. Speedy! won an Indian Paintbrush Productions grant.