Born in Gelsenkirchen, Germany in 1977, he grew up in Islamabad, Miami, Brussels, Prague and Meckenheim. He studied at FAMU in Prague and at the Film University Babelsberg Konrad Wolf. In 2011, he graduated with the cinema film Kriegerin which won prizes including Best Screenplay at the German Film Awards and Best Direction – Young Film at the Bavarian Film Awards. His film adaptions of the bestsellers Feuchtgebiete and Er ist wieder da were big hits; his international production The Sunlit Night screened at Sundance in 2019. In 2018, he co-founded the Seven Elephants production company which made Und morgen die ganze Welt. Sonne und Beton is the company’s second feature film.