By presenting the festive events which accompanied the premiere of the film Jean Galmot, aventurier (1990) by Alain Maline, in which the filmmaker’s father played a role, the images of Moune Ô reveal the survival of the colonial inheritance within a western collective unconscious always marked as stereotypes. From little gestures of daily life, the resistance toward oppression comes in its own rhythm.
Maxime Jean-Baptiste is a filmmaker based in Brussels and Paris. He was born to a French mother and a Guyanese father and raised in the context of the Guyanese and Antillean diaspora in France. His interest as an artist is to dig inside the complexity of western colonial history by detecting the survival of traumas from the past in the present. His first film Nou voix (2018) was selected in about thirty festivals and art exhibitions. His second movie, Listen to the Beat of Our Images (2021), co-directed with his sister Audrey Jean-Baptiste, was selected at CPH:DOX (Special Mention), Hotdocs, and ISFF Clermont-Ferrand, among many others.