In his debut film, A Russian Youth, Alexander Zolotukhin surprised us with detailed depictions of technical practices in the military that push people to their psychophysical limits. Having opted for alienating grainy images and a historical setting in that film, his new work sees him stylistically expanding his spectrum to land in the present day, with a topic that is no less universal. His heroes are delicate beings with balance problems in a world that cries out for toughness. A now-rare example of Russian cinematic pacifism that is especially relevant at the moment.
Born in Zaporozhye in the former Soviet Union, now Zaporizhzhia in Ukraine, in 1988. He first took a degree in computer science and subsequently graduated from a directing workshop run by Alexander Sokurov. His debut film A Russian Youth screened in the 2019 Berlinale Forum. He lives and works in Saint Petersburg.