Dario Argento returns to directing after a ten-year hiatus with a film that mixes the mood of Italian “giallo” pulp fiction in his early work with his legendary touch of horror, albeit this time with a dose of sharp irony thrown into the mix. Occhiali neri is a headlong dash between city and countryside that explores the social conflict between rich neighbourhoods and Rome’s so-called Chinatown. The maestro’s gaze transforms this nightmare into pure geometry, and the class war into the kind of metaphysical architecture reminiscent of Antonioni.
The director and screenwriter has been instrumental in shaping the Italian “giallo” thriller genre since he began making films in the 1970s. He rose to international prominence with Deep Red, recognised by many critics as the best giallo of all time. Since the 1990s, his daughter Asia Argento has starred in several of his films, including The Stendhal Syndrome, the first Italian film to use CGI and for which Argento remains the only director to date to receive permission to shoot in the Uffizi Gallery in Florence.