Med Hondo uses this tracking shot to establish the setting of his feature film West Indies ou les nègres marrons de la liberté (1979), while opening up a much larger space to the imagination at the same time. The ship turns out to be a most versatile stage for a grotesque narrative of colonialism, slavery and the struggle for independence in the French West Indies. Med Hondo explores his many themes in this limited space, whether it be the Middle Passage, marronage, abolition or the history of labour migration to France. The film marries an aesthetics of thrift with the flamboyance of a musical; different time periods glide into one other as elegantly as the geographical points of reference; and only occasionally do the actors’ visible exhalations, an alienation effect created by the cold, remind us that West Indies was not shot on Martinique.