Avec amour et acharnement is Claire Denis’s third collaboration with acclaimed writer Christine Angot, with whom she wrote Un beau soleil intérieur, which also starred Juliette Binoche. In a performance that is just as brave and committed, the actor proves to be exceptionally supple as her body becomes the terrain for a captivating theatre of emotional opposites. Eric Gautier’s precise cinematography shows us contrasting images of fingers comfortably intertwined, but also Sara’s entire body in forward motion, erupting in deep, uncontrollable moans. Encircled by a wall of passionate flames, Denis’s protagonists appear to be under siege, seemingly oblivious to society and its inexorable tendency to separate all things into opposing categories.
Born in Paris, France, the director and screenwriter lived in a number of African countries until the age of 12. She studied at the Institut des hautes études cinématographiques where she met cinematographer Agnès Godard, with whom she would later collaborate on the majority of her films. She began her film career as an assistant to directors including Robert Enrico, Wim Wenders, Costa-Gavras, Jacques Rivette and Jim Jarmusch. Her films Man no run, Beau travail and Vers Mathilde screened in the Berlinale Forum. In 2020, she was invited to the Berlinale as part of the On Transmission series.