The term Lascar is said to come from Persian, meaning “army.” It was notably used during the 19th century to designate South East Asian native soldiers enrolled by the European colonial forces at sea. In the 1990s in France, Lascar has become a contemptuous qualifier, referring to 2nd and 3rd generation French BIPOC kids from the suburbs—from their daily struggles to their knowledge-making. As such, Lascar appears as both the epicene symbol and symptom of ghosted heredities as much as a fictitious role-model to youth standing on the edges of artistic, academic, media-related, and state-related institutional spaces. The film triggers fugitive modes of narration, representation, and co(n)generation in a post-internet world, and incites some of the viewers to reclaim its collage methodology and tell their own (Afrofuturist) stories—both in content and in form.
Mawena Yehouessi (aka M.Y) is an art curator, a (re)searcher, and an artist. She founded the Black(s) to the Future collective and is currently pursuing a PhD at Villa Arson + Université Côte d’Azur. She lives and works between Paris and Nice. Uncaught through alter-futurisms and poïethic realities, M.Y develops an imploratory (rather than exploratory) collaborative and prospective practice of collage. M.Y’s media thus oscillate from visual/digital syncretism and film-making to poetry writing, translation, pedagogy, concept-coining, collective gathering, study, improvised dancing, making-up parties and calling them exhibitions.