This remarkable tale was banned by traditional authorities for its potential to attract young people to revolt and function as a stimulus to resort to witchcraft. It is here told by Gerardo Sueche, councilor of the Uitoto peoples, going through film portraits of a delirious Amazon, invaded by technological ruins, dysfunctional antennas, ghost ships, and colonial ghosts housed in the oral memory of the survivors of this episode of exploitation and extractivism. Cinema is a new container for this destructive force.