Born in Vienna, Austria in 1952, the director, writer and producer studied directing at the Film Academy Vienna. He began his career with a number of award-winning documentaries including Good News, Tierische Liebe and Models. His debut feature film, Dog Days, won the Grand Special Jury Prize in Venice. In 2003, he and his co-writer Veronika Franz founded the production company which went on to produce his award-winning Paradies trilogy. The three films, which premiered in the Cannes, Venice and Berlin competitions, were followed by Im Keller and Safari.