Simon Brückner and his two-person crew followed numerous AfD politicians with the camera between 2019 and 2021. There are no interviews, he does not comment, nor does he intervene. He merely observes the work of politicians at three levels – district, state and federal. He listens in at “Young Alternative” events in Zehdenick where “Brandenburg sand” rhymes with “homeland” and the national anthem is on the playlist, as well as at policy disputes and parliamentary group discussions about Germany’s Basic Law and about what can and cannot be said. This German political party is neither mocked nor is it demonised. Instead, the party speaks of “German butterflies” and of itself in an act of deconstruction that makes clear where argument ends and contradictions begin.
Born in 1978, the filmmaker is the initiator of filmArche, founded in Berlin in 2001, which is now the largest self-organised film school in Europe. In 2007, he graduated from the film directing course there with the feature-length documentary Schöne blonde Augen. He also took a degree in cultural studies, sociology and European ethnology at the Humboldt University in Berlin. His second feature-length documentary Aus dem Abseits won the German-language competition at DOK.fest Munich and was nominated for a Grimme Award. Alongside filmmaking, he also works in radio and as a script consultant and lecturer.