After the hybrid work Europa: Based on a True Story, Kivu Ruhorahoza’s third feature film articulates with surprising ease the lexicon of the best literary and cinematic minimalism. The universal stories of the traumas and bonds of parents and children may be common, but choosing them amongst thousands of similar tales and bringing them to the screen with such care makes them extraordinary. Besides the meticulous writing, the impact of this work is achieved via cinematic means. The camera’s exceptional sensitivity to facial expressions and performance, and the colours of locations, clothes and objects for once not rendered in hyperreal fashion, create a density of expression in which we can immerse our gaze and get even closer to the characters.
The filmmaker, writer and visual artist was born in Rwanda in 1982. His films and artistic works have been screened and exhibited at film festivals including Sundance, Sydney and Venice as well as in museums like the Tate Modern and MoMA. His writing is published by Les Éditions Magellan in Paris and has featured in “Chimurenga” magazine.