What is a “homeland”? This is the question that Kurdwin Ayub – who fled from Iraq to Austria in 1991 – posed unabashedly in direct cinema style in her celebrated feature-length documentary debut Paradies! Paradies!. How are opinions formed and how do ideologies prevail? Staying true to her fresh-faced girls’ perspective and her effusively introverted young heroines, she now shifts, fascinatingly, into fiction.
The director and screenwriter was born in Iraq in 1990 and currently lives and works in Vienna, Austria. She studied painting and experimental animation at the city’s University of Applied Arts and dramatic arts at its Academy of Fine Arts. Since 2010, her short films have screened at various festivals and solo presentations at home and abroad and have won awards including the Vienna Independent Shorts Newcomer prize. Her first feature-length documentary Paradies! Paradies!, which she wrote, directed and shot, screened at international festivals and won several awards.