Michael Borodin’s debut feature film is a daring and alarming journey into that heart of darkness called modern slavery. As we accompany his reticent heroine from the claustrophobic gloom of the Russian metropolis to the white expanse of the director’s Uzbek homeland, the film turns from horror story into road trip, and shows us, at times surreally, the reality of life in the new Russia. It is based on the true case of the so-called “Golyanovo slaves” which came to light in 2016 and remains a thorn in the side of Russian justice and politics. This film could save lives.
Born near Tashkent, Uzbekistan in 1987, he began making films when he was 18. In 2020, he moved to Moscow where, living as a migrant worker, he found work as a delivery guy and an odd-job man before finally having the chance to enrol in a film school there. After graduating, he went on to produce and direct commercials and music videos and founded his own production company, Sneg. His short film Normal screened in the Semaine de la Critique at Cannes.