During the early years of the communist regime in Czechoslovakia, an industrial junkyard near Kladno serves as a re-education camp for “bourgeois elements”. In addition to recalcitrant intellectuals, a group of female prisoners spend their time dismantling and melting down undesirable relics like crucifixes and typewriters to make “peaceful steel” for the good of socialism. Although the men and women are strictly segregated, a tender relationship develops between a young cook and a female labourer … With a romantic tale that is as poetic as it is subversive, director Jiří Menzel debunks state regimentation and posturing as theatre of the absurd, with the government functionaries serving as the chief comic relief. Shot in 1968, this innuendo-rich satire was banned in the wake of the Soviet and Warsaw Pact nations’ quashing of the country’s Prague Spring. Skřivánci na niti was not screened publicly until after the Velvet Revolution in 1989. This film had its international premiere at the 1990 Berlinale, where the squelched New Wave masterpiece was awarded the Golden Bear.