She goes about her monotonous, lonely routine: shelling beans, cooking dinner, cleaning the bathroom and waiting for him. He is nothing more than a ghost in a uniform. Panama’s military dictatorship has left its mark on the family. Wounds and guilt are buried in silence, healing is impossible: the experiences have inscribed themselves too deeply. But the body does not forget – neither the torture nor the dancing. A filmmaker’s tender portrait of her grandparents.
The director, artist and actor was born in Panama in 1990. Frequently combining diverse audiovisual formats with live performances, her work includes “Festival de la Memoria” which recontextualised urban spaces with performance and installations of images from political archives. She also worked on the restoration of part of Panama’s film archive at the Filmoteca de Catalunya. Her debut film Panquiaco premiered at the 2020 International Film Festival Rotterdam. She is an artist in residence at Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains in France.