It‘s Masha, Yana and Senia‘s last but one year of high school. Among the thriving pot plants in the classroom and to the sound effects of a Biology lesson about physical signs of stress, the young protagonists grapple with themselves and with one another. 16-year-old Masha is the quiet center of Kateryna Gornostai’s feature debut. Steering clear of both simplified narratives and overly simplistic psychology, the film depicts her as introverted, sensitive and in love with Sasha, another classmate whose aloofness and passivity she finds a perpetual challenge. When Masha is dancing alone in her room at night, high above the rooftops of a city somewhere in the Ukraine, nothing about it feels staged. Rather, it is an invocation of the moment, of genuine emotion – and of pain.
Born in Lutsk, Ukraine in 1989, the filmmaker first studied biology and later journalism at the Mohyla Academy in Kyiv. From 2012 to 2013, she attended the Marina Razbezhkina School of Documentary Film and Theatre in Moscow but returned to Kyiv during Euromaidan to film the protests. She then began exploring fictional and hybrid forms. Her feature film debut Stop-Zemlia premiered in the 2021 Generation 14+ section of the Berlinale and won the Crystal Bear for the Best Film. She currently lives and works in Kyiv where she teaches film directing.