Her name is Tekahentahkhwa, but everyone calls her Beans. Full of confidence, the twelve-year-old Mohawk girl is pursuing her dream of getting accepted into the renowned Queen Heights Academy. Yet with the outbreak of the Oka crisis in Quebec, Canada in the summer of 1990, her world is turned upside down. The media is filled with reports of the Mohawk people‘s fight for their rights, their peaceful protests answered with racial violence. Roadblocks are erected. There are deaths and injuries. In the face of all this, Beans becomes even more passionately engaged in her people’s struggle – especially once she comes under the influence of April, a tough older girl from her community. Interspersed with archival footage, this unequivocally political film tells a story of personal and social emancipation.
The director, who also co-wrote the screenplay, was unable to travel to Berlin to receive her Crystal Bear for Best Film in person, but thanked the jury and audience via video message.
The director has won several prizes for her work, including two Gemini Awards and the Birks Diamond Tribute Award at the Toronto International Film Festival. Her series Mohawk Girls, for which she was co-creator, director and co-showrunner, has been nominated four times in a row for a Canadian Screen Award. Deer is chair of the board of directors of Women in View, a non-profit organisation that advocates for greater diversity and gender parity in Canadian media. She has also been a mentor on a number of talent development programmes, especially for emerging Indigenous filmmakers.