After ten years together, Laurent proposes to his girlfriend Marie. It’s even going to be a white wedding. Little Poulette is all for her parents tying the knot. Group hug. While it’s all plain sailing on the family front, Laurent’s job, which he loves, is noticeably taking its toll. As chief of the local police force in the picturesque community of Étretat in Normandy, he not only has to drive inebriated troublemakers out of the bar (Xavier Beauvois in a brilliant cameo), he also has to deal with more serious crimes – from insurance fraud to child abuse to a suicidal Parisian who throws himself off the steep cliffs (ruining a romantic wedding photo shoot for the tourists who had come here from afar). When farmer Julien repeatedly defies EU regulations, Laurent finally blows a fuse. What follows is pure existentialism and the archetypal myth of a man in crisis.
With Albatros, Beauvois consolidates his position as a masterful observer of the emotions (depending on social strata), notions of responsibility (and loss of control) as well as the deep-down existence of the death wish, all done with an assured sense of style and thanks to a fabulous lead in Jérémie Renier.
The filmmaker, actor and screenwriter was born in Auchel, France in 1967. After working as an assistant director for André Téchiné and Manoel de Oliveira, he began making his own feature films. These have been nominated for and won numerous awards and include North, Don’t Forget You’re Going to Die and the crime drama The Young Lieutenant starring Nathalie Baye. His film Of Gods and Men with Lambert Wilson and Michael Lonsdale was equally successful with critics and audiences and won the Grand Prize of the Jury at Cannes and the César Award for Best Film.