A moving testament to the importance of filming as a process of bearing witness and remembering, Nous is timely in many ways. It is subtle and shrewd in a world that favours shortcuts and easy answers. Justifiably adopting the fragmented structure of a patchwork portrait in order to describe a riven society, Diop displays impressive control of her essay and its impact. In the film’s first few minutes, a deer is observed, through binoculars. A certain sense of awkward, man-made distance stays with us. Isolation, discrimination and nostalgia for hierarchies, inherited from a monarchical past … Divisions haunt France’s present. But the human urge to give as well as to receive stubbornly creeps into every situation, observed or triggered. Could this be the one thing that still keeps a nation together?
Her film was awarded the Berlinale Documentary Award and the section prizes for Best Film.
In addition to the Berlinale Documentary Award, the director's film also won the prize for Best Film.
Born in Aulnay-sous-Bois, France. Her films, which question French society and its cultural diversity, have screened at festivals including Cinéma du Réel in Paris, BFI London, Karlovy Vary, the Viennale and the documentary film festival in Lussas, France. Her feature-length documentary On Call won the main prize at Cinéma du Réel while her short film Towards tenderness won the 2017 César French film prize for Best Short Film.