Born in Puerto Montt, Chile in 1941. He studied Law and Theology. While studying, Ruiz wrote numerous plays and television scripts. After the 1973 coup in Chile, he moved to France, where he made the majority of his more than 100 films for cinema and television. Several of Ruiz's films have been shown at the Forum and the Competition of the Berlinale. He died in Paris in 2011.
Born in Valparaíso, Chile in 1948. She studied at the School of Film and Television of the University of Chile in Santiago de Chile. Sarmiento worked on numerous artistic projects together with her husband Raúl Ruiz, and was also responsible for editing many of his films. She has also made over 20 documentaries and narrative films.