The Ukrainian filmmaker and activist presented his debut feature film Gamer at the International Film Festival Rotterdam in 2012. He was actively involved in the Euromaidan movement, was arrested by the Russian secret service and, in an unfair trial, sentenced to 20 years imprisonment for alleged terrorist activities. He directed Nomery through letters and, in September 2019, was released in a prisoner swap. He is currently in pre-production for his third feature film, Rhino. In 2018, he received the Sakharov Prize for Freedom of Thought from the European Parliament.