Rwanda, 1973: high up in the mountains, at the source of the Nile, a black statue of the Virgin Mary watches over a Catholic boarding school for girls. Here, during days filled with classes, mass and practical work, the daughters of politicians, officers and businessmen are educated to one day become productive members of the country’s elite. Whether Hutu or Tutsi, the girls share their curiosity, dreams and joie de vivre. However, the social dynamics and increasing conflicts that characterise the school microcosm mirror the ravages wrought by the colonial order. Deeply symbolic images hint at the genocidal violence that would later engulf the entire country in 1994.
The director won the Crystal Bear for the Best Film, awarded by the Youth Jury in Generation 14plus.
The novelist and filmmaker’s debut film Earth and Ashes, which he co-wrote with the Iranian director Kambuzia Partovi, screened in the 2004 Un Certain Regard section at Cannes where it won the Prix du Regard vers l’Avenir. His debut novel, “Syngué Sabour: The Patience Stone” was published in 2008; in 2011 he adapted the book for the screen with Jean-Claude Carrière. The film, which he also directed, premiered at the Toronto International Film Festival. Notre-Dame du Nil is his third feature film.