A man flees from one world to another that is strange and cold. Furs and fires keep him warm; a cave serves as his shelter. He is a broken man who wants to be alone. But even isolation does not bring him inner peace. Once again, he goes on a journey, this time into the self. He explores his dreams, confronts memories and seeks out visions. The rare encounters with other people are in languages he does not speak, determined by bodies that fascinate him, and by types of love he explores and then loses. His journey becomes a dance with demons, but time and again it flares up: light. In cinema history there have been many attempts to portray the mythical as something intimate, and the radical as a personal journey. But there is only one artist who is as wildly anarchistic, metaphysically mysterious, and at the same time god-obsessed and fanatical about the truth: Abel Ferrara, joining forces here once again with his acting alter ego, Willem Dafoe. While his previous film Tommaso explored the way desire plays out in families, in Siberia the (male) ego abandons all semblance of everyday life in a tumultuous montage. To expose and discover himself.
Born in the Bronx, New York City in 1951, he directed his first Super 8 films as a teenager and entered into early collaborations with screenwriters Nicholas St. John and John McIntyre. In the late 1970s, he made his first feature films, Driller Killer and Ms. 45. In the 1980s and 1990s, his international successes included King of New York, Bad Lieutenant, The Funeral and The Addiction, which was selected for the Berlinale Competition. He won the Honorary Leopard at Locarno in 2011. His work most recently screened in the Berlinale Competition in 2020 with Siberia.